Pod koniec lat 80. popyt na malucha na rynkach zagranicznych spadł, co było powodem do rozważań na temat gruntownej przebudowy 126p. W ten sposób powstał Fiat 126 BIS, zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 1987 roku na targach we Frankfurcie.

 

Najbardziej widoczna na pierwszy rzut oka była zmiana w nadwoziu: samochód zyskał trzecie drzwi, z większą niż w klasycznym 126p szybą. Po tej zmianie samochód stał się hatchbackiem. Zastosowano również inne wloty powietrza, a na przednim podszybiu znajdowała się kratka nagrzewnicy. Zmiany w konstrukcji i umiejscowieniu silnika pozwoliły na stworzenie całkiem przyzwoitego bagażnika - 110 dm?, a po złożeniu kanapy aż 480 dm? (dla porównania bagażnik w Fiacie Cinquecento miał 170 dm?). Wciąż oczywiście istniał drugi bagażnik z przodu (pomniejszony nieznacznie przez nagrzewnicę).

 

Silnik w bisie umieszczono pod bagażnikiem. Wzrosła jego pojemność ? do 703 cm?, zaś średnica tłoka wynosiła 80 mm. Stopień sprężania wzrósł do 8,6. Zmianom uległy również krzywki wałka rozrządu, zawory dolotowe oraz gaźnik i pompa oleju. Silnik chłodzony był cieczą. Wszystkie te zmiany pozwoliły silnikowi bisa osiągnąć moc maksymalną 18,5 kW przy 4600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 47 Nm przy 2500 obr./min. Zmieniono również tarczę sprzęgła (zastosowano sprężyny drgań skrętnych), zamontowano maglownicę w miejsce zawodnej przekładni ślimakowej. Zmieniono również koła na większe 13''.

 

Wszystkie wspomniane wyżej zmiany czyniły jazdę BISem o wiele przyjemniejszą niż zwykłym maluchem. Większe koła poprawiały komfort jazdy, dzięki chłodzeniu cieczą ogrzewanie działało lepiej, a nowy silnik pracował znacznie ciszej.

 

BIS zyskał sobie opinię auta awaryjnego, jednak była do opinia mocno przesadzona, spowodowana głównie niewiedzą próbujących naprawiać go mechaników.

 

Przez cztery lata wyprodukowano 190 361 sztuk Fiatów 126 BIS, z czego zdecydowaną większość wyeksportowano.

 

Silnik BISa był bazą do stworzenia silnika Fiata Cinquecento 700, którego zaczęto produkować w 1991 roku, zaraz po zakończeniu produkcji BISa.

 

 

 

 

 

Fiat 126p BIS

Fot. Aron

 

Rezerwa126p.pl, 2009 - 2017
kontakt: kontakt@rezerwa126p.pl