W 1992 roku fabryka FSM przejęta została przez Fiat Auto Poland, i od tego czasu to pod takim szyldem sprzedawano maluchy. W 1994 roku nastąpił kolejny większy pakiet zmian w małym fiacie, produkowanym od tego roku pod nazwą el. Najważniejsze z nich, to:

  • zmiana karoserii – usunięcie przetłoczeń z boku pojazdu, zaokrąglenie kształtów, wygładzenie tylnej klapy i kosmetyczna zmiana pokrywy bagażnika, usunięcie trójkątnych szybek z drzwi. Zmieniono również kształt kierunkowskazów bocznych (na okrągły), oraz umieszczono je niżej, a kolor kloszy przednich kierunkowskazów zmieniono na biały (dymiony). Z samochodu zniknęły grube plastikowe listwy, zamiast nich w niektórych (droższych) wersjach pojawiły się cienkie plastikowe naklejane listewki na drzwiach. Zmianie na mniejsze uległy również wloty powietrza, a korek wlewu paliwa schowano wgłąb karoserii, tak że nie wystawał ponad jej linię.

  • zastosowano wiele podzespołów z produkowanego już wtedy Fiata Cinquecento: kierownicę, przełączniki kierunkowskazów, kluczyki, lusterka (z możliwością regulacji z wewnątrz), osłonę lewarka zmiany biegów, zagłówki foteli, praktycznie identyczny licznik

  • zmianie uległy również szczegóły we wnętrzu pojazdu: zaokrąglone przełączniki, inna tapicerka na desce rozdzielczej, nowe pokrycie siedzeń (w droższych wersjach), zagłówki w każdym wariancie cenowym

  • do zmian mechanicznych zaliczyć można wyeliminowanie mechanicznego układu zapłonowego i zastąpienie go modułem zapłonowym nanoplex, zmienienie skrzynki bezpieczników na taką jak w Fiacie 126 Bis, zamontowanie przekaźników i silniejszych reflektorów na żarówki H4

 

Początkowo model el miał być produkowany do 1996 roku, kiedy to w Polsce i w Europie obowiązywać zaczęły nowe przepisy odnośnie emisji spalin, których maluch w obecnej formie nie mógł spełnić. Jednak wciąż utrzymujący się popyt i brak innych samochodów w tej cenie (nowy maluch kosztował ok. 14 tysięcy, Cinquecento nawet dwa razy więcej) spowodowały, że Fiat zdecydował się na kolejne zmiany w Maluchu, dzięki którym mógł wciąż być produkowany. W 1996 do sprzedaży wszedł Fiat 126p elx, który różnił się od swoich poprzedników katalizatorem o rdzeniu metalowym, umieszczonym w tłumiku, oraz (wymuszonym przez obecność katalizatora) nowym gaźnikiem, wyposażonym w funkcję cut-off odcinającą dopływ paliwa do układu biegu jałowego podczas hamowania silnikiem. W samochodzie pojawiły się również mechanizm odcinania paliwa w razie wypadku, oraz brzęczyk uruchomionego ssania.

 

W 1997 roku Fiat 126p otrzymał oficjalnie nazwę Maluch, zaś rok później, jesienią 1998 roku wprowadzono ostatnią wersję malucha – Town. Wersja ta posiadała zagłówki tylnej kanapy.

 

22 września, po 27 latach i wyprodukowanych w Polsce 3 318 674 egzemplarzach, z taśmy produkcyjnej w Bielsku-Białej zjechał ostatni Maluch. Seria ostatnich 1000 samochodów nosiła nazwę Happy End. Każdy samochód miał swój niepowtarzalny numer. 500 samochodów było kanarkowo-żółtych, a drugie 500 ostro czerwonych. Ostatni wyprodukowany maluch jest żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie.

 

Rezerwa126p.pl, 2009 - 2017
kontakt: kontakt@rezerwa126p.pl